Nowinki o samochodach dotyczące opon to temat rzeka. Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Samochodowym odbywającym się w Genewie firma Goodyear zaprezentowała trzy koncepcje nowych opon, które mają spełniać pragnienia kierowców nastawionych na jazdę ekologiczną, przystosowaną do pojazdów elektrycznych. Mają też powstać inteligentne prototypy ogumienia.
Czym będą cechować się opony przyszłości?
Opony, z których korzystamy dzisiaj są coraz lepiej dostosowywane do warunków panujących na drodze oraz mają być bardziej trwałe, pozwalając na użytkowanie przez kilka sezonów. Jednak odzywają się potrzeby kierowców, którzy poruszają się po drodze samochodami elektrycznymi, a także tych, którzy pracują za kierownicą prowadząc pojazdy transportu miejskiego. Firma Goodyear pomyślała nawet o autach współdzielonych.
W tym pierwszym przypadku „elektryków” mają wspomóc egzemplarz opon EfficientGrip Performance. Dotychczas testy wykazały, że opony nie spełniają potrzeb samochodów elektrycznych. Zużywają się nawet o 30% szybciej niż w przypadku aut napędzanych benzyną. Na ogumienie wpływa niekorzystnie wysoki moment obrotowy, który od razu jest przekazywany na koła. Nowy model opon Goodyear’a ma być bardziej wytrzymały za sprawą cieńszych kanałów na rzeźbie bieżnika. Zwiększona zostanie powierzchnia styku z nawierzchnią, co powinno zniwelować problem i zapewnić odpowiednie wyciszenie.
Opona, która myśli
To jednak nie wszystkie nowinki o samochodach, które przygotowała firma Goodyear. Producent chwali się zastosowaniem innowacyjnej mieszanki, właściwego profilu nowych opon. Prototyp zaprezentowany w Genewie był wyposażony w czujnik, który przystosowany jest do pracy w chmurze. W czasie rzeczywistym kierowca ma mieć dostęp do informacji o stanie ogumienia, potrzebach serwisowych czy nawet wskazówek dotyczących wydłużenia okresu eksploatacji opon.
Poprawić to ma także efektywność paliwową i wiele innych osiągów. Tego typu przekazywane informacje mają zapobiec sflaczałym oponom, nadmiernym czy niedostatecznym ciśnieniu oraz temperaturze ogumienia. Goodyear nie zaprzestał tylko na tego typu rozwiązaniu i proponuje również coś dla przeciwników nadmiernego stężenia spalin.
Ogumienie zgodne z ekologią
Goodyear Oxygene to trzecia koncepcja, tym razem, która ma poprawiać jakość powietrza podczas jazdy. Ściana boczna ma być utworzona z prawdziwego mchu! Ta specjalna konstrukcja bieżnika pozwoli na wychwytywanie wody z powierzchni drogi, dzięki czemu ułatwiony będzie proces fotosyntezy i uwalniania tlenu do atmosfery. Ma to pozytywnie wpłynąć także na przyczepność.
Liczby zaprezentowane przez Goodyear powalają z nóg. Otóż, jeśli 2,5 miliona aut byłoby wyposażone w model Oxygene, to w dużym mieście udałoby się wytworzyć 3000 ton tlenu i wchłonięte zostałoby 4000 ton dwutlenku węgla. To jednak nie wszystko. Wytwarzana w ten sposób energia elektryczna przez fotosyntezę ma zasilać mniejsze elementy, czujniki odpowiedzialne za uruchamianie pasków świetlnych ostrzegających innych o wykonywanych manewrach. Oxygene mają być wytwarzane z recyklingu, a do ich produkcji potrzebne będą drukarki 3D i proszek gumowy.