Klasyfikacja marek i modeli samochodów klasy premium w Polsce w roku 2017

Co działo się na polskim rynku motoryzacji w 2017 roku? Kto kupuje auta klasy premium? Jakie modele są najchętniej wybierane? Czy Volvo i Lexus dogoniły marki naszych zachodnich sąsiadów? Odpowiedzi na te pytania przyniósł rok 2017. Warto się nad tym pochylić i spróbować wydedukować, co przed nami, w 2018 roku.

Sprawdziły się prognozy i przewidywania

Rok 2017 nie przyniósł wielu zaskoczeń, był siódmym z rzędu rocznikiem ze znaczącym wzrostem sprzedażowym aut z segmentu premium. Mamy tutaj na myśli przyrost sięgający 24% sprzedaży nowych aut. Niemalże wszystkie marki osiągnęły rekordowe wyniki, co oznacza, że Polacy zaprzestają poszukiwań na rynku wtórnym i podoba im się motoryzacja wprost ze salonu. Liczba rejestracji nowych samochodów sięgnęła blisko 33%. Co siódmy rejestrowany pojazd był autem marki premium.

Nadal blado wypada wynik Polaków względem zachodnich sąsiadów. Niemcy zakupili tyle egzemplarzy co my, ale samego tylko Mercedesa klasy C. Mimo tego klasa premium w Polsce ma się bardzo dobrze, a rok 2018 zapowiada się pod tym względem jeszcze lepiej. Już po pół roku odnotowano wyższe współczynniki, nic raczej nie zakłóci kolejnych rekordowych okresów.

Ranking marek premium bez zmian

Nieprzerwanie od czterech lat nic nie zmienia się w ogólnym zestawieniu marek premium. Najczęściej Polacy wybierają BMW, niewiele mniej kupuje auta Mercedes-Benz. Na najniższym stopniu podium plasuje się Audi, jednak z dużą stratą do prowadzącej dwójki. Motoryzacja już niejeden raz pokazała, że to nic nie oznacza. Zwłaszcza, że trzeci gigant z Niemiec szykuje na kolejne lata kilka przełomowych rozwiązań.

Na kolejnych miejscach melduje się Volvo i Lexus. Choć strata do pierwszej trójki jest spora, to nie ulega wątpliwości, że wzrosty są wyższe. Podobać się może również zaufanie Polaków jakim obdarzyli markę Infiniti. Jak prezentują się wyniki biorąc pod uwagę udziały rynkowe? Każda marka premium konsekwentnie zwiększa swoje udziały, a co warto zaznaczyć, aż 70% ogółem należało do Audi, Mercedesa oraz BMW. Pozostałe 9 marek kupowanych przez Polaków podzieliło się pozostałą częścią rynku.

Czy Lexus i Volvo dogonią niemiecką konkurencję? Kto kupuje marki premium?

Tak jak zostało wcześniej wspomniane, Lexus i Volvo notują solidne wzrosty i wielu znawców motoryzacji zastanawia się, czy w dłuższej perspektywie są w stanie zagrozić Niemcom. Jeśli utrzymają w najbliższych latach wzrosty wynoszące przynajmniej 16%, to jest to wielce prawdopodobne. W 2017 roku ta sztuka udała się, ale nie w segmencie premium. W tej kategorii udziały obu marek spadły. W ogólnym rozrachunku jasno wynika, że trudne będzie dogonienie „niemieckiej trójcy” bez rozbudowanej oferty modeli.

W Polsce przeważnie auta premium kupowane są „na firmę”. Pod tym względem motoryzacja w kraju nad Wisłą odnotowała 90% zarejestrowanych nowych samochodów tej kategorii na działalność gospodarczą. Udział firm wzrósł nieznacznie w porównaniu z wcześniejszym rokiem, bo o niespełna 2%.

Przedsiębiorcy kupują najchętniej BMW oraz Land Rover. Wśród osób fizycznych najlepszym wynikiem cieszyć się może producent samochodów marki Lexus, Jaguar oraz MINI. Wynik ten pokazuje, że niemieckie marki nadal windują ceny na poziom, który nie jest osiągalny dla „zwykłego szarego Kowalskiego”. Stąd też stać na nich kierowców, którzy prowadzą własną działalność gospodarczą.

Tags: , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*